Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
А також про те, як створити історію на основі отриманої інформації, як побачити історію в подіях, як вибудувати історію із зібраних фактів та які є формати сторітелінгу і як, власне, обрати потрібний.
У ході п’ятого вебінару з курсу громадянської журналістики, організованого ГО «Платформа прав людини», про все розповіла редакторка видання Texty.org.ua Інна Гадзинська.
Увагу слухачів вона зосередила на критеріях відбору тем для історій, вартих уваги. У першу чергу, потрібно зважати на:
— актуальність – про те, що зараз важливо;
— близькість – географічна та тематична;
— емоційність – те, що зачіпає за живе;
— незвичайність – те, що трапляється вкрай рідко і дивує;
— конфлікт, який зачіпає інтереси багатьох;
— відомі люди, про яких завжди хочуть читати.
Інна Гадзинська виокремила формати, з якими ми повинні працювати. Серед них — новина, репортаж, колонка, розслідування, реконструкція, списки, добірки, бази даних, монолог, інтерв’ю, аналітична стаття, інфографіка та дата-проєкт.
— Аби вибудувати історію, — зауважила спікера, — ви повинні виокремити найважливіше, визначити, яка найцікавіша деталь може «продати» читачеві головне, сформулювати одним реченням, про що людина дізнається з вашої історії, навіщо це їй знати, що це їй дасть, вибудувати логічний ланцюжок фактів, які доповнюють головний факт, обдумати, хто з героїв і що може розповісти; дібрати бекграунд для історії, аби читач зрозумів, наскільки круту історію ви йому розказуєте.
Не менш важливими у підготовці матеріалів є дотримання принципів «прозорого» тексту. Мова йде про:
— «ударний» старт: початок тексту і кожного абзацу (перші 3-4 слова);
— короткі речення;
— БЕЗ канцеляризмів і штампів;
— НЕ переобтяжений цифрами, прикметниками, вставними словами, довгими цитатами і зворотами;
— списки, логічні блоки і підтеми;
— графічні маркери: цитати, виноси, виділення напівжирним;
— одна думка – один абзац;
— одна стаття – одна тема.
Під час вебінару ми попрацювали над придумуванням вдалих заголовків, які зацікавлять читача й він прочитає наші повідомлення.
Отже, основні з них:
— що сталося? Що нового в тому, що сталося раніше?
— що насправді це означає?
— який масштаб події?
— кого і як це стосується?
— хто за цим стоїть? Кому це вигідно?
— чому це відбувається?
— які будуть наслідки: коли і для кого?
— що треба врахувати вже сьогодні?
— що найгостріше, найпровокативніше, найнесподіваніше заявив експерт (спікер, герой інтерв`ю)?
— як люди оцінюють ці події? (учасники, очевидці, експерти, читачі)?
Інна Гадзинська нашу увагу звернула й на жанри, формати, інструменти візуалізації, які обов’язково привернуть увагу громадськості.
Серед основних — відео, щоб продемонструвати динаміку (Caption-відео для соцмереж, влог, відеорепортаж, фільм, сторіз); фото і картинки, щоб показати людей, емоції, місця, предмети (фотоісторії, портрети, малюнки, колажі, фоторепортажі, меми); інфографіка, щоб продемонструвати масиви даних, порівняти величини, показати алгоритми (інтерактивна, статична); карта, щоб показати географічні масштаби історії, порівняти різні території; таймлайн, щоб показати розвиток подій у часі; комбіновані формати: Storymap – історії на карті, Justexpose – історія в картинках.