flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Комунікаційні команди судів поговорили про мистецтво сторітелінгу

12 грудня 2023, 10:44

А також про те, як створити історію на основі отриманої інформації, як побачити історію в подіях, як вибудувати історію із зібраних фактів та які є формати сторітелінгу і як, власне, обрати потрібний.  

У ході п’ятого вебінару з курсу громадянської журналістики, організованого ГО «Платформа прав людини», про все розповіла редакторка видання Texty.org.ua Інна Гадзинська. 

Увагу слухачів вона зосередила на критеріях відбору тем для історій, вартих уваги. У першу чергу, потрібно зважати на:

— актуальність – про те, що зараз важливо;

— близькість – географічна та тематична;

— емоційність – те, що зачіпає за живе;

— незвичайність – те, що трапляється вкрай рідко і дивує;

— конфлікт, який зачіпає інтереси багатьох;

— відомі люди, про яких завжди хочуть читати.

Інна Гадзинська виокремила формати, з якими ми повинні працювати. Серед них — новина, репортаж, колонка, розслідування, реконструкція, списки, добірки, бази даних, монолог, інтерв’ю, аналітична стаття, інфографіка та дата-проєкт.

— Аби вибудувати історію, — зауважила спікера, — ви повинні виокремити найважливіше, визначити, яка найцікавіша деталь може «продати» читачеві головне, сформулювати одним реченням, про що людина дізнається з вашої історії, навіщо це їй знати, що це їй дасть, вибудувати логічний ланцюжок фактів, які доповнюють головний факт, обдумати, хто з героїв і що може розповісти; дібрати бекграунд для історії, аби читач зрозумів, наскільки круту історію ви йому розказуєте.

Не менш важливими у підготовці матеріалів є дотримання принципів «прозорого» тексту. Мова йде про:

—  «ударний» старт: початок тексту і кожного абзацу (перші 3-4 слова);

— короткі речення;

— БЕЗ канцеляризмів і штампів;

— НЕ переобтяжений цифрами, прикметниками, вставними словами, довгими цитатами і зворотами;

—  списки, логічні блоки і підтеми;

— графічні маркери: цитати, виноси, виділення напівжирним;

— одна думка – один абзац;

— одна стаття – одна тема.

Під час вебінару ми попрацювали над придумуванням вдалих заголовків, які зацікавлять читача й він прочитає наші повідомлення.

Отже, основні з них:  

— що сталося? Що нового в тому, що сталося раніше?

— що насправді це означає?

— який масштаб події?

— кого і як це стосується?

— хто за цим стоїть? Кому це вигідно?

— чому це відбувається?

— які будуть наслідки: коли і для кого?

— що треба врахувати вже сьогодні?

— що найгостріше, найпровокативніше, найнесподіваніше заявив експерт (спікер, герой інтерв`ю)?

— як люди оцінюють ці події? (учасники, очевидці, експерти, читачі)?

Інна Гадзинська нашу увагу звернула й на жанри, формати, інструменти візуалізації, які обов’язково привернуть увагу громадськості.

Серед основних — відео, щоб продемонструвати динаміку (Caption-відео для соцмереж, влог, відеорепортаж, фільм, сторіз); фото і картинки, щоб показати людей, емоції, місця, предмети (фотоісторії, портрети, малюнки, колажі, фоторепортажі, меми); інфографіка, щоб продемонструвати масиви даних, порівняти величини, показати алгоритми (інтерактивна, статична); карта, щоб показати географічні масштаби історії, порівняти різні території; таймлайн, щоб показати розвиток подій у часі; комбіновані формати: Storymap – історії на карті, Justexpose – історія в картинках.