Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Організатори заходу — Громадське об’єднання «Платформа прав людини» — враховуючи обсяг Закону та його новизну, запросили спікерів, які зосередили увагу учасників заходу на основних нюансах нового регулювання, принципах та концепції Закону.
Ігор Розкладай, юрист, заступник директора ЦЕДЕМ, член Незалежної медійної ради, член робочої групи з розробки закону нагадав, що сам законопроєкт «Про медіа» з теперішньою сферою дії, структурою та механізмами розроблявся більше трьох років за участі юристів, експертів з громадського сектору, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення та індустрії. Декілька разів його прискіпливо вивчали міжнародні експерти і двічі оновлювалась його редакція. І ось, наприкінці 2022 року Закон України «Про медіа» був прийнятий, підписаний президентом та офіційно опублікований. Відповідно до положень, він набирає чинності 31 березня 2023 р. Натомість низка законів, які регулювали діяльність медіа в Україні, втратять чинність.
Радниця в Smartsolutions, адвокатеса, членкиня робочої групи з розробки закону Анна Літвіщенко наголосила, що ми повинні відійти від терміну «засоби масової інформації» і послуговуватися новим — «медіа». А що стосується співпраці з медіа органів державної влади, у тому числі й судової, — то особливих змін й обмежень новий закон не передбачає.
Віта Володовська, Голова ГО «Лабораторія цифрової безпеки», членкиня робочої групи з розробки закону, відповіла на запитання, які надійшли від слухачів семінару, переважно — представників медіа.
Зокрема, зауважила, що суб’єкти у сфері друкованих медіа можуть зареєструватися добровільно відповідно до вимог Закону України «Про медіа» з урахуванням особливостей, передбачених розділом ІХ цього Закону. На час, визначений частиною першою статті 118 цього Закону, реєстрація суб’єктів у сфері друкованих медіа є обов’язковою і здійснюється в порядку, визначеному статтею 63 цього Закону. Впродовж двох місяців з дати визнання Верховною Радою України певної держави державою-агресором (державою-окупантом) суб’єкти у сфері друкованих медіа зобов’язані зареєструватися з дотриманням вимог статті 63 Закону. Плата за таку реєстрацію не стягується.
Видання та розповсюдження друкованих медіа без реєстрації, передбаченої абзацом першим цієї частини, забороняється. Національна рада виносить припис у сфері друкованих медіа, що здійснює таку діяльність, з вимогою вжити заходів для реєстрації відповідного друкованого медіа. У разі невиконання вимог припису Національна рада приймає рішення про заборону видання та розповсюдження друкованого медіа. Також Національна рада має право звернутися до правоохоронних органів, інших друкованих органів та посадових осіб із заявою про вилучення тиражу друкованого медіа, видання та розповсюдження якого заборонено.
Розповіла Віта Володовська й про обмеження, пов’язані з агресією росії на Україну. Згідно з нормами нового Закону, поширення інформації, що містить пропаганду російського тоталітарного режиму, збройної агресії російської федерації як держави-терориста проти України, а також символіку воєнного вторгнення російського тоталітарного режиму, крім випадків, передбачених Законом України «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії російської федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україні» — забороняється. Також неприпустима для поширення інформація, що висвітлює збройну агресію росії проти України як внутрішній конфлікт, громадянський конфлікт чи громадянську війну, якщо наслідком цього є заклики до насильницької зміни, повалення конституційного ладу чи порушення територіальної цілісності, розпалювання ворожнечі чи ненависті. Обмежується й поширення недостовірних матеріалів щодо збройної агресії та діянь держави-терориста (держави-окупанта), її посадових осіб, осіб та організацій, що контролюються державою-агресором (державою-окупантом), у разі якщо наслідком цього є заклики до насильницької зміни, повалення конституційного ладу чи порушення територіальної цілісності, розпалювання ворожнечі чи ненависті.
І насамкінець, спікер відповіла на запитання «Чи є блогери суб’єктами у сфері медіа?». Ні. Крім випадків, якщо така особа добровільно зареєструвалася як суб’єкт у сфері онлайн-медіа в порядку, передбаченому статтею 63 Закону України «Про медіа».