Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У рамках розлогої навчальної програми Національної школи суддів України, яку нині опановують прессекретарі судів, Олександр Ситников, суддя Вищого адміністративного суду у відставці, керівник Центру «Доступне правосуддя», викладач НШСУ, адвокат, викладач ВША, кандидат юридичних наук, розповів судовим комунікаторам про публічні виступи, основи ораторської майстерності та судової риторики.
Викладач наголосив, що перш ніж розпочати свій публічний виступ, потрібно задати собі три запитання: Якої цілі я хочу досягнути своїм виступом?, Які сподівання аудиторії?, Чого я чекаю від аудиторії?.
— Ви повинні чітко визначити мету вашого публічного виступу, — продовжив розповідь Олександр Федотович. — І пам’ятати основні цілі: донести певну інформацію до аудиторії, бути почутим аудиторією, донести свою думку до співрозмовників та отримати насолоду від виступу. Не менш важливо вивчити цільову аудиторію, тому, в першу чергу, проведіть аналіз вашої аудиторії і створіть їх соціальний та психологічний портрет, з'ясуйте пріоритети та напрямки їх роботи, інтереси та уподобання.
Увагу судових комунікаторів Олексанр Ситников також зосередив на психологічному портретові сучасного журналіста. Ці знання, на думку лектора, допоможуть налагодити дієву співпрацю з представником мас-медіа й отримати корисний для обох сторін зворотній зв'язок.
Отже, професійні якості сучасного журналіста такі:
- уміння збирати и виділяти важливі об'єктивні факти (з інтерв'ю, опитувань, документів й других джерел); висвітлювати події, що відбуваються, явища з громадського життя; самостійно аналізувати и інтерпретувати явища, що відбуваються, і події; встановлювати контакт з будь-яким співрозмовником, спостерігати за поведінкою і життям людей и розбиратися в психології людей з різних верств суспільства; мати розвинені лексичні здібності і вербальне мислення, мати емоційну стійкість.
Серед соціальних якостей журналіста Олександр Федотович виокремив відчуття справедливості, високу відповідальність, безпристрасність, серед комунікативних — вміння слухати та розмовляти, розуміти людей і розбиратися в людських взаємовідносинах, чутливість та емоційну витримку.
— Ви не повинні забувати і про професійні деформації, які торкаються кожного з нас. Отже, до об’єктивних причини професійної деформації журналіста належать дефіцит часу, перенавантаження, часті психофізичні навантаження та конфліктні ситуації, а до суб’єктивних — хронічна втома, низький професійний рівень, відсутність вмінь та навичок контролювати свою поведінку, безвідповідальність, самовпевненість, впевненість у безкарності, кар'єризм, відсутність самокритики, «эмоційне вигоряння» та погані побутові умови.
— Готуючи публічний виступ, ви повинні пам’ятати, що завжди на першому місці повинні бути слухачі, — продовжив розповідь викладач НШСУ. — Ви повинні встановити дружелюбні контакти із самому початку спілкування; протягом виступу стежте за реакцією слухачів – керуйте аудиторією; постійно тримайте їх зацікавленість, говоріть про те, що стосується їх безпосередньо; узгодьте виклад матеріалу з рівнем знань слухачів; ставте запитання до аудиторії, заохочуйте до дискусії; наводьте захоплюючі факти; озвучте якусь неймовірну гіпотезу, запропонуйте її обговорити; будьте тактовними: дякуйте за запитання, адекватно реагуйте на зауваження, правильно сприймайте критику, а також не соромтеся проявляти позитивні емоції, щирі реакції та відчуття.
Крім того, Олександр Федотович наголосив на важливості вступної частини виступу, оскільки саме від неї залежить, чи подолає промовець хвилювання (якщо спокійно почне, то набуде впевненості у своїх силах); чи зуміє налагодити контакт із аудиторією; чи зможе зацікавити слухачів і привернути їх увагу; чи зуміє стисло висвітлити тему виступу та визначити основні питання та проблеми.
— І насамкінець, як подолати свій страх перед публікою? Раджу влаштувати собі міні-тренінг: підійдіть на вулиці до 10 незнайомих вам людей і спитайте будь-яке запитання: наприклад котра година або як пройти до …?; після певного часу тренувань задайте інше питання: де знаходиться магазин Nofelet? При цьому не звертайте увагу на реакцію людини і не думайте, що вона про вас подумає; перебуваючи на ринку або в магазині «поторгуйтесь» із покупцем; більше перебувайте на людях, на масових заходах: знайомтесь, спілкуйтесь, запитуйте; будьте «нахабним»: забудьте про сором'язливість, «відвойовуйте» свій простір, своє право висловитись, задавайте незручні питання. Я впевнений, згодом ви отримаєте насолоду від цих тренувань, а зрештою — і від публічних виступів, — завершив виступ Олександр Ситников.