flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Водій фури погоджувався пройти освідування на стан наркотичного сп’яніння виключно в медичних закладах Львова або Тернополя

17 грудня 2025, 11:20

Чи правомірні вимоги 57-річного львів’янина, чи його дії свідчать про цілеспрямовані наміри ухилитися від проведення такого огляду та уникнення відповідальності — читайте в матеріалі.

Суд встановив, що вдосвіта 1 серпня працівники поліції у місті Дубно на Рівненщині зупинили вантажівку марки «ДАФ» із напівпричепом. Крім того, що водій спершу проігнорував вимогу про зупинку, правоохоронці помітили у чоловіка явні ознаки наркотичного сп’яніння та запропонували йому пройти огляд у найближчому спеціалізованому медичному закладі.

Водій фури наполягав на проходженні освідування виключно в медичних закладах Львова або Тернополя, а не в місті Дубно.

Досліджений відеозапис із нагрудних відеокамер  працівників поліції відображає із достатньою повнотою обставини, за яких патрульні у відповідності до встановленого законом порядку пропонували водію вантажівки пройти огляд на визначення стану наркотичного сп’яніння в медичному закладі.

Оскільки чоловік відмовився, патрульні склали на порушника адміністративні протоколи за двома статтями Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі у тексті — КУпАП): ч. 1 статті 122-2 (невиконання водіями вимог про зупинку) та ч. 1 ст. 130 (відмова від огляду на стан сп’яніння).

Місцевий суд визнав 57-річного львів’янина винним у вчиненні згаданих вище адміністративних правопорушень та наклав на нього стягнення  у виді штрафу в розмірі 17 000 гривень з позбавленням права керування транспортними засобами строком на 1 рік.

Захисник притягнутої до адміністративної відповідальності особи, не оспорюючи судове рішення в частині вчинення його довірителем адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 122-2 КУпАП, просив скасувати оскаржену постанову суду, а провадження у справі закрити за відсутністю в діях водія складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 130 КУпАП.

В апеляційній скарзі захисник вказав, що його підзахисний не відмовлявся від огляду на стан наркотичного сп’яніння в медичних закладах Львова або Тернополя, а працівники поліції не наділені імперативним правом  визначати медичний заклад, де має проводитися освідування на стан наркотичного сп’яніння.

Рівненський апеляційний суд відмовив стороні захисту у задоволенні апеляційної скарги з наступних підстав.

Докази, зібрані в матеріалах справи, вказують на відмову водія від проходження огляду на стан наркотичного сп’яніння. Такою поведінкою він допустив порушення п. 2.5 Правил дорожнього руху, що підтверджується направленням водія на огляд до медичного закладу, а також відеозаписом із нагрудної відеокамери поліцейського.

Поведінку чоловіка апеляційний суд розцінив як спробу уникнути відповідальності, оскільки відстань від Дубна до Тернополя складає 109 кілометрів та 1 годину й 39 хвилин їзди, а до Львова потрібно добиратися 2 години 19 хвилин та подолати 165 кілометрів.

Необґрунтованими, на думку суду апеляційної інстанції, є доводи захисника про те, що працівники поліції не уповноважені визначати медичний заклад, у якому має проводитися освідування водія на стан наркотичного сп’яніння.

Відповідно до пункту 12 розділу ІІ Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров’я України від 9 листопада 2015 року № 1452/735, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 листопада 2015 року за № 1413/27858 (далі — Інструкція), у разі наявності підстав вважати, що водій транспортного засобу перебуває у стані наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, згідно з ознаками, визначеними в пункті 4 розділу І цієї Інструкції, поліцейський направляє цю особу до найближчого закладу охорони здоров’я.

Статтею 266 КУпАП визначено, що перелік закладів охорони здоров’я, яким надається право проведення огляду особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, затверджується управліннями охорони здоров’я місцевих державних адміністрацій.

Проведення огляду осіб на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, в інших закладах забороняється.

Наказом Департаменту цивільного захисту та охорони здоров’я населення Рівненської обласної державної адміністрації № 36 від 31 січня 2022 року затверджений перелік закладів охорони здоров’я, яким надано право проведення огляду з метою виявлення стану сп’яніння.

Таким чином, направлення працівниками поліції водія на огляд до медичного закладу здійснюється з урахуванням визначеної законом територіальної юрисдикції закладів охорони здоров’я, а не вибором водія.

Постанова Рівненського апеляційного суду від 17 грудня 2025 року у справі № 559/3285/25 (провадження № 33/4815/818/25).