Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
01 липня 2020 року набрав чинності Закон України від 22 листопада 2018 року № 2617-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» (з змінами, внесеними згідно із Законом № 321-IX від 03.12.2019).
Вказаним Законом, з поміж іншого, за керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції передбачено кримінальну відповідальність ( ст. 286-1 КК України) та викладено у новій редакції статтю 130 КУпАП «Керування суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції».
Однак, таке посилення відповідальності проіснувало лише 2 дні, та уже 3 липня 2020 року у газеті «Голос України» опубліковано підписаний Президентом України Закон України 17 червня 2020 року № 720-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень", яким виключено підпункт 171 Закону № 2617-VIII, що кваліфікував кермування у стані сп’яніння як кримінальний проступок.
Дані зміни призвели до спекуляцій на тему «алкогольної амністії», вказувалось, зокрема, що введення закону про криміналізацію призвело до автоматичного закриття усіх проваджень за протоколами про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП, складеними до 1 липня 2020 року, а подальша декриміналізація призведе до відсутності покарання водіїв, які вчинили кримінальний проступок 1 та 2 липня 2020 року.
Місцеві загальні суди Рівненської області та Рівненський апеляційний суд здійснюють розгляд проваджень у справах про адміністративні правопорушення осіб, які вчинили керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції у відповідності до вимог чинного Кодексу України про адміністративні правопорушення України ( далі – КУпАП).
Відповідно до частини першої статті 8 КУпАП особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення. Зазначенні положення кореспондуються з положеннями частини другої статті 58 Конституції України, згідно з якою ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавались законом як правопорушення.
Аналогічну позицію висловлено Касаційним кримінальним судом Верховного Суду. Зокрема, наголошено на відсутності підстави для закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення, передбаченої пунктом 6 частини першої статті 247 КУпАП – скасування акта, який встановлює адміністративну відповідальність. Верховний Суд зауважив, що у пункті 6 йдеться про випадки скасування акта, яким встановлено адміністративну відповідальність, натомість у результаті внесення змін до статті 130 КУпАП юридична відповідальність за керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, або інші дії, виключені зі статті 130 КУпАП, була не скасована, а навпаки – посилена.
Виходячи із цих положень, судді Рівненського апеляційного суду та місцевих загальних судів області у період з 01 по 02 липня 2020 року, розглядали питання про притягнення до адміністративної відповідальності осіб за керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, або інші дії, виключені зі статті 130 КУпАП Законом № 2617-VIII, із застосуванням Закону, що діяв під час і за місцем вчинення правопорушення – статті 130 КУпАП у редакції станом на 30.06.2020 року.
У вказаний період місцевими загальними судами області розглянуто 19 справ про дані правопорушення, Рівненським апеляційним судом переглянуто 6 постанов місцевого суду в справах даної категорії. Пункт 6 частини першої статті 247 КУпАП – закриття провадження у зв’язку із скасуванням акта, який встановлює адміністративну відповідальність не застосовувався. Клопотання захисників – адвокатів, про закриття провадження у справах даної категорії на підставі п.6 ч.1 ст. 247 КУпАП, які надходили до Рівненського апеляційного суду, було відхилено у ході судового розгляду, матеріали справи про адміністративні правопорушення розглянуто по суті.
Слід зауважити, що питання посилення відповідальності за окремі порушення у сфері безпеки дорожнього руху не втрачає суспільної важливості і на теперішній час.
Так, на позачерговому пленарному засіданні Верховної Ради України що відбулося 13 липня 2020 року, обговорено та прийнято за основу проект Закону ( № 2665) « Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху». Даним законопроектом запропоновано зокрема й посилити відповідальність за керування транспортними засобами, річковими, морськими або маломірними суднами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння.